sunnuntai 15. syyskuuta 2019

Ahvenanmaa pyörällä

Ennen kuin keskiaikamarkkinoiden pöly oli ehtinyt millään lailla laskeutumaan, pakkasimme pyörät ja kampsut autoon, joka starttasi maanantaiaamuna kohti Kustavia. Viikko saaristossa edessä äijänturjakkeen kanssa pyörällä edeten, jeeee never stop the madness, lomalla ei levätä!

Mietiskelin tuossa ääneen, että olinpahan ekaa kertaa Ahvenanmaalla, mutta sitten kuulolla ollut äitini kävi hieromassa naamaani kuvia, jossa poseeraan joskus 3-vuotiaana Bomarsundissa jne. No, ei voi muistaa!

Maanantai
Jätettiin auto Meriasemalle valvonnan alaisuuteen viikoksi, kasattiin fillarit, pakattiin pyörälaukut ja lähdettiin sotkemaan kohti Vartsalaa, josta menimme lossilla Vuosnaisiin ensimmäiseksi yöksi. Tänään tuli pyöräiltyä vain 10km. Se virhe tehtiin heti alussa, että unohdettiin pakata evästä mukaan ja saaren ainoat kioskit olivat jo kiinni, joten ilta meni hiukan nälässä. Kävin sentään keräämässä lehtiä metsästä, ja haudutimme niistä teetä :D Tutustuimme myös virolaiseen pyöräilijä-pariskuntaan, johon törmäsimme viikon aikana milloin missäkin.

Oltiin varattu joka etapille sisämajoitus, kun ei säästä tiedetty ja teltta olisi myös tuonut pyörille turhaa lisäpainoa. Olen toki myös vanha ja nukun teltassa huonosti, niin kaikille parempi näin.

Tiistai
Käytiin kahviossa syömässä kunnon aamupala, ja lähdettiin lautalla kohti Åvaa. Siitä jatkettiin Brändön kautta Torsholmaan. Matkalla oli tosi sympaattisia saaristokyliä joita ihailin minkä pyörän selästä kerkisin, ja pysähdyttiin kahvittelemaankin johonkin pieneen puutalokahvilaan.

Torsholmasta lähti lautta eteenpäin, lauttamatka kesti 2,5 tuntia. Ehdin saamaan jonkinmoisen pahoinvointitilan päälleni - liekö edellisillan aliravitsemus, auringonpaahde, merenkäynti vai mikä, mutta meni se onneksi ohi melko pian rantauduttuamme.

Poljettiin seuraavaan tukikohtaamme Bomarsundiin. Leirintäalue oli aika askeettinen, ja lämmin vesikin maksoi suihkukopissa euron / 4min :') Lisäksi kaupat olivat menneet täälläkin kiinni ennen lautan saapumista, joten pärjäiltiin urheilujuomilla ja energiapatukoilla mökkerössämme.

Lähdettiin vielä seikkailemaan pariksi tunniksi pitkille linnoitusraunioille ja Paholaisenvuorelle, josta oli pirun komeat näkymät ♥ Varmaan parasta koko reissun aikana oli muutenkin se, ettei juuri missään ollut ketään! Kaikki vastaantulijat (joita oli parin päivän aikana ehkä 3kpl) tervehtivät iloisesti, mikä oli outoa mutta kivaa.

Keskiviikko
Löydettiin lähistöltä kahvila josta sai aamupalaa, jonka jälkeen poljettiin 8km kohti Kastelholmaa.
Kastelholma oli ehdottomasti suosikkipaikkani koko reissulta - linnankin takia juu, mutta sinne oli myös rakennettu talonpoikaiskylä autenttisista rakennuksista, jotka oli kerätty eri puolilta Ahvenanmaata ja kunnosteltu. Se oli kovin sympaattinen, ja juoksentelin pitkin kylää tukka putkella hengittäen vanhaa patinaa ♥

Vanha sauna

Kastelholman linna oli pieni mutta viihtyisä, ja siellä oli myös elävöittäjiä. Saimme myös pari ilmaista tietoiskupläjäystä linnasta, kun koululaisten opastettu ryhmä kulki linnassa samaan aikaan. Kaikki meinasi vaan olla niin pirun korkealla, että en uskaltanut kiivetä mihinkään kuten esim. linnan muurille...
Päästiin samalla lipulla myös vankilamuseoon, joka oli semitylsä.

Syötiin kuriositeettina Ahvenanmaalaiset pannukakut. Maistui aika lailla joululle - johtunee riisistä, luumusta ja kanelista. Hyvää se silti oli! Ostin myös postikortin mummolle, ja virkailija pakotti minut lähettämään kortin heti, koska täällä siihen tulisi Kastelholman oma upea postileima, jota ei saa mistään muualta!!1 Selvä, lähetin kortin. Ostin myös lasihelmiä tulevaan viikinkikoruuni.

Kastelholmasta poljettiin turisteilemaan Stallhagenin panimolle, jossa käytiin juomassa oluset viihtyisällä puuterassilla ja ostettiin myymälästä pari juomaakin mukaan. Sieltä jatkettiin kohti Maarianhaminaa. Tässä vaiheessa voimat olivat jo melko vähissä johtuen jo ihan vastatuulesta, joten kaksi seuraavaa yötä pienessä hotellissa tulivat enemmän kuin tarpeeseen.

Ehdittiin perille juuri ennen sadetta.

Torstai
Päivä Maarianhaminassa. Otettiin ensimmäiseksi kohteeksi Merimuseo, ja sen vieressä poseeraava Pommern -alus. Koululaisryhmä pyöri täälläkin :D Käveltiin kaupungilla ympäriinsä ja juotiin kahvit Svarta Katten -nimisessä kartanokahvilassa, joka oli todella viihtyisä ja ruuat mahtavia. En ollut ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissani, mikä näkyi päivän mittaan väsähtämisinä, mutta jaksoin verrattain hyvin kaikki "pakolliset" turistikohteet ja tykkäsin etenkin merimuseosta. Mainittakoot, että vajaampi jaksamiseni ei niinkään johtunut paskasta kunnosta, vaan muista tekijöistä.
Maarianhamina oli lopulta vähiten mieleeni kaikista reissun paikoista. Helposti nähty päivässä ^^

Pakko vielä mainita, että palvelua sai kyllä koko Ahvenanmaalla useammassa paikassa suomeksi ihan asiakaspalvelijoiden toimesta, kun suomalaisuutemme kävi ilmi. Yritimme tästä huolimatta aina asioida ruotsiksi, kun se oli mahdollista. Suomalaisten ei siis ainakaan meidän näkökulmastamme tarvitse tänä päivänä pelätä kummoistakaan syrjintää Ahvenanmaalle mennessään :p

Perjantai
Jätettiin Maarianhamina, poljettiin 29km ja mentiin täksi päiväksi pyörimään Kökarin saareen. Siellä saatiin myrsky seuraksemme, mutta se sopi kuin nakutettu pienen saaren tunnelmaan varsinkin, kun missään ei taaskaan ollut ristin sielua - saari oli söpösti karmiva. Vierailtiin hautuumaalla, keskiaikaisilla luostarin jäänteillä ja vaellettiin myös pronssikautiselle asutuspaikalle metsiä ja kallioita pitkin.

Pronssikautinen kylä

Tällaisia kivirakennelmia oli joka paikassa

Syötiin paikallisessa random hotellissa hyvät sapuskat ja asioitiin taas huonolla ruotsilla, mutta tarjoilija olikin suomalainen, höhö.
Kökarista lähti illaksi lautta Korppooseen, jossa odotti matkan viimeinen yösija. Kokeiltiin paikallista maatalomajoitusta ja nukuttiin aitassa, joka oli tosi kiva. Käytiin vielä grillaamassa katoksessa ja mentiin ajoissa nukkumaan.

Aittamajoitus. Näitä kesä-maatilamajoituksia on vähän joka paikassa ja tulee hyvinkin edulliseksi :)

Lauantai
Paluupäivä! Armotonta polkemista! 43km ja 6 lauttaa/lossia! Viimeisillä etapeilla oli nyt muitakin pyöräilijöitä polkemassa Rengastietä samaan suuntaan. Lauttahyppely oli yllättävän hauskaa ja sää suosi myös tänään - koko viikon matka Kökaria lukuun ottamatta oli pelkkää aurinkoa, mikä oli melkoinen mäihä. Kuultiín myöhemmin, että Helsingissä tulvii. o_o
Viimeinen spurtti lautalta autolle oli melkoista ylä -ja alamäkeä, mutta selätettiin ne kunnialla ja päästiin autolle.

Mittari näytti koko matkalle 195km pituutta.

Kaiken kaikkiaan onnistunut matka ♥ Oli melkoinen aktiiviloma, mutta sellaisesta minä tykkään. En jaksa kärventää ruhoani missään rannalla, vaan haluan nähdä mahdollisimman paljon paikkoja :) Onneksi tuo avopuoliso on samanlainen, joten eiköhän tällaisia intiaanireissuja tule jatkossakin tehtyä.

1. Huikean kuuloinen reissu ja varmaan tuli myös tuosta polkemisesta sellaista itsensä ylittämis fiiliksiä ^_^ tai itselle ainakin olisi tullu :'D en muistakaan koska viimeks on tullu poljettua polkupyörällä, tosin täytyisi hommata edes se kunnollinen pyörä :'D

1. No juu, oli tuo kieltämättä semisti rankka reissu kun oli kilokaupalla tavaraa sivulaukuissa ja vastatuulta, eri asia jos olis vaan oman ruhonsa kanssa polkenut :D Seuraavalle reissulle vaadin kyllä väljemmän aikataulun, että ehtii ihan kunnolla nauttia maisemista!

Tuon mun matkafillarin ostin vähän budjetilla ja se voisi olla parempikin, mutta kyllä sillä polki silti enemmän mielellään, kun mun edellisellä 3-vaihteisella louskulla :D