keskiviikko 19. tammikuuta 2022

Villapaita!


Minä, joka en edes erityisemmin välitä neulomisesta ja jonka ei koskaan pitänyt tehdä mitään villasukkia haastavampaa, valmistin kokonaisen islantilaisvillapaidan. Kohta ehkä helvetti jäätyy ja yksisarviset palaavat maan päälle!

Keskiaikaprojekteista kipinänsä saanut rakastumiseni villaan materiaalina sekä se, että kaverit hieroivat vuoden mittaan upeita itse tehtyjä villapaitoja naamaani, aiheuttivat kuitenkin orastavan neuloosin, ja kas kummaa islantilaisvillat saapuivat postipakettina ennenkuin ehdin kissaa sanoa.


Neulemallin löysin Raverlysta, ja se on nimeltään Dreyma. Lankana käytin Istexin Léttlopia, joista tuurilla sattui olemaan näitä haluamiani sävyjä tarjolla - nuo langathan varsinkin nyt körönä-aikaan ovat kiven alla, kun joka toinen suomalainen haluaa issikan.

Halusin puserosta vähän istuvamman, kun mitä monesti näkee, koska en halua pitää täällä alla mitään takkia tms, vaan korkeintaan jotain ohuempaa pitkähihaista. Lisäksi tein puserostani pidemmän, kun ohjeessa. Lankaa tähän mun versiooni meni muistaakseni jotain 13 kerää (50g).

Neuloessa ehti hyvin esim. kahlaamaan koko Disney+ sisällön läpi...

Aloitin työn vissiinkin yhteensä kuusi (6) kertaa alusta, koska mulla ei ollut mitään kokemusta mittojen tulkinnasta ja soveltamisesta tai siitä, miten neule muotoutuu ja käyttäytyy päällä. Muutamalla ensimmäisellä kerralla siitä tuli puolijoukkueteltta, mutta lopulta sain ährättyä tästä oikean kokoisen ja pituisen, en tiedolla enkä taidolla enkä varsinkaan lehmän hermoilla, vaan pelkällä itsepäisyydellä ja sisulla.

Kannatti se kuitenkin tehdä! Olen aivan rakastunut tähän päällä - niin lämmin, mutta silti hengittävä ♥ Käy loistavasti mun tulevan vuoden retkeilypaidaksi.


Sen verran koukkuun jäin, että mulla saattaapi olla langat jo toiseenkin puseroon... Toisessa lempivärissäni. Mutta sen neulon varmaan vasta tulevana syksynä. Haaveina on näiden lisäksi neuloa vielä musta perusvillapaita, ehkä merinovillasta ♥

Onko neuloosi iskenyt sinuun?

2 kommenttia:

  1. Onpa ihana! Ja upeet noi värit, violetti on mun lempi väri. <3 Paksummasta langasta on niin kiva neuloo, koska valmistuu aika nopsaan. Tein joululahjaksi siskontytölle villatakin paksusta langasta ja yksivärisyydenkin takia valmistui alle viikossa. Ehkä munkin pitäis yrittää tuota kirjoneuletta, usein siinä vaan menee hermo. :D Oon pitkään haaveillu semmosesta Poe-villapaidasta, missä ois korppi ja nevermore-teksti, ehkä mä joskus sen vielä saan aikaseks!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Meni kyllä sata vuotta päättää, minkä väriyhdistelmän haluan :D Vaikka tässäkin on vain kaksi väriä.

      Mä oon tehnyt niin paljon kirjoneuletta, että tämä malli ei sen puolesta tuottanut hankaluuksia, mutta tämä kokoasia oli todella raivostuttava. Toki ohjeessa oli mitat ja kaikkea, mutta en ymmärrä millä perusteilla ohjeen tekijä on nämä mitoittanut, kun normaalisti olen jotain kokoa M ja nyt mun piti vielä XS-versiostakin vähentää silmukoita, että tämä ei pyöri päällä.

      Oh, tuollainen Poe-neule olis mahtava! Toivottavasti jaksat joskus aloittaa, koska haluan todellakin nähdä sen :D

      Poista